Tych składników nie może zabraknąć w diecie juniora

1000 pierwszych dni życia to czas, kiedy młody organizm rozwija się bardzo intensywnie – bardziej niż w okresie dojrzewania! To dlatego dziecko ma wtedy szczególne potrzeby żywieniowe. Warto zatem wiedzieć, jakich składników najczęściej brakuje w diecie małych dzieci i jak uzupełnić ich niedobory, aby wspierać prawidłowy rozwój młodego organizmu. Dowiedz się, jakie znaczenie ma dla tego procesu mleko oraz produkty mleczne.

To ważne!

Świadomość znaczenia prawidłowej diety niemowlęcia wciąż rośnie. Niestety cały czas niedostatecznie zwraca się uwagę na komponowanie jadłospisu dopasowanego do potrzeb dziecka po 1. roku życia. A przecież to właśnie w 2. i 3. roku życia junior wyrabia w sobie preferencje w zakresie smaku czy apetytu, czyli tego, co chętnie jada, a czego nie lubi.

Czego potrzebuje junior

Między 1. a 3. rokiem życia dziecko każdego dnia staje się coraz bardziej samodzielne i szybko zdobywa nowe umiejętności. Z tego powodu kilkulatek, mimo że jest znacznie mniejszy od osoby dorosłej, potrzebuje nawet 6 razy więcej witaminy D i 4 razy więcej żelaza, jodu i wapnia w porównaniu do niej. Wszystkie te składniki odżywcze to swego rodzaju „niezbędnik” w prawidłowym odżywianiu juniora, a to właśnie ich najczęściej brakuje w diecie dzieci po 1. urodzinach.

Czy wiesz, że…

aby zapewnić małemu dziecku optymalne warunki rozwoju, należy zatroszczyć się m.in. o jego właściwą dietę? Niemałe znaczenie ma tu również fakt, że możliwe niedobory składników pokarmowych mogą zaburzyć rozwój dziecka.

Braki w diecie najmłodszych

Z badań wynika, że 94% dzieci po 1. roku życia otrzymuje z dietą niewystarczającą ilość witaminy D, a deficyt wapnia występuje w dietach 42% juniorów w tej samej grupie wiekowej. Wapń i witamina D są kluczowe w rozwoju mocnych kości i zębów, dlatego należy dostarczać je dziecku wraz z pożywieniem. Rodzice często zbyt wcześnie jednak podają małemu dziecku posiłki z rodzinnego stołu. Tymczasem spożywane przez juniora „dorosłe” potrawy nie zawsze są dla niego odpowiednie i mogą nie dostarczać mu wystarczające ilości ważnych składników odżywczych, a to z kolei może mieć swoje konsekwencje w przyszłości. Przykładowo niska podaż dobowa witaminy D i wapnia może prowadzić do rozwoju krzywicy, osteoporozy i złamań.

Mleko nadal ważne

Zaspokojenie potrzeb żywieniowych wciąż rozwijającego się organizmu w niepowtarzalnym okresie, jakim jest 1000 pierwszych dni życia, jest kluczowe dla harmonijnego wzrostu dziecka. To dlatego eksperci ds. żywienia najmłodszych podkreślają, że podstawą diety dziecka po 1. roku powinno pozostać mleko i produkty mleczne. Zaleca się, aby produkty białkowe stanowiły 4-5 porcji w diecie dziecka po 1. roku życia, w tym 2 porcje mleka oraz 1 porcję innych produktów mlecznych, takich jak twarożek, jogurt czy ser żółty. Są one bowiem bogate w składniki odżywcze – witaminy i składniki mineralne, w tym wapń, który odpowiada m.in. za prawidłowy rozwój kości i zębów dziecka. Tylko jakie mleko jest najlepsze dla małego brzuszka?

Mleko krowie jest dobrym źródłem wapnia, zawiera jednak niewiele ilości takich składników jak jod czy żelazo, a także witaminy D, które są ważne dla małego dziecka. Mleko modyfikowane typu Junior to natomiast produkt w pełni dopasowany do szczególnych potrzeb małego brzuszka.

Ważne informacje: Karmienie piersią jest najwłaściwszym i najtańszym sposobem żywienia niemowląt oraz jest rekomendowane dla małych dzieci wraz z urozmaiconą dietą. Mleko matki zawiera składniki odżywcze niezbędne do prawidłowego rozwoju dziecka oraz chroni je przed chorobami i infekcjami. Karmienie piersią daje najlepsze efekty, gdy matka prawidłowo odżywia się w ciąży i w czasie laktacji oraz gdy nie ma miejsca nieuzasadnione dokarmianie dziecka. Przed podjęciem decyzji o zmianie sposobu karmienia matka powinna zasięgnąć porady lekarza.

Bądź pierwszym który skomentuje.

Pokrewne Artykuły

Najnowsze artykuły

Najbardziej Popularne